2013. május 26. Evelin, Fülöp napja
Kezdőlap beállítása Felvétel a kedvencek közé Kapcsolat Oldaltérkép
Bejelentkezés
 
FőoldalTest és lélekEgészségTea vagy kávé?
  Erről szeretnék olvasni:
kep kep
 
kep Női lélek
takar
kep Egészség
takar
kep Fitness - wellness
kep
kep Szépség
takar
kep Párkapcsolat
takar
kep Karrier
takar
kep Szex
takar
kep TIPP TOP TÁR
kep takar
Fókuszban a Nő!
   
  AJÁNLATUNK
kep
   
   
  tipp-top-tár
csillag
 
Ajtódekorációk A-tól Z-ig
Ajtódekorációk A-tól Z-ig

Szeretjük, ha a saját kuckónk tiszta és harmonikus. Sokat foglalkozunk a barátságos beltér kialakításával, de az első benyomásról sem szabad elfeledkeznünk.

kep További tippek
   
 

Fogamzásgátlás

csillag
 
kep10 tévhit a fogamzásgátlásról
kepFogamzásgátlás személyre szabottan
kep5 hiba, amit a fogamzásgátlással kapcsolatban elkövethetsz
kepFogamzásgátlás hormonmentesen
kep További cikkek fogamzásgátlás témában
   
   
  Ezt is nézd meg!
csillag
 
Fogamzásgátlás túl a kamaszkoron
Fogamzásgátlás túl a kamaszkoron

Abban az életkorban, amikor egy nő már rendszeresen nemi életet él, de még nem szeretne gyermeket vállalni, olyan fogamzásgátlási módszert javasolt választania, ami kényelmes, megbízható, hatása visszafordítható. Milyen lehetőségek vannak?

   
 
  Egészség
Virág

Tea vagy kávé?

2009-05-11

Ha a reggeli ébredéshez koffeinre van szükségünk, a teában és kávéban egyaránt megtaláljuk, ám közel sem mindegy, melyiket fogyasztjuk. A két népszerű ital nagyon különböző hatásairól meglepő felfedezéseket tettek amerikai tudósok.

A kávé több mint nyolcszáz aromájából álló illata a vákuumos csomagolás kinyitásakor egyesek szerint az egyik legszebb dolog az életben. Mások megelégszenek a kávébab egyik alkotóelemének, a koffein hatásával is. A fekete és zöld tea, valamint a kakaó is tartalmaz az élénkítően ható anyagból, s emiatt a statisztikák tanulsága szerint egyre inkább kiszorítja a reggeli asztalról a jó öreg „feketelevest”. Hogy melyik is a jobb választás – kávé, tea vagy kakaó – a rajongók részéről hosszas filozófiai fejtegetésekbe torkollna, ám a kutatók tudományos módszerekkel sietnek segítségünkre, amikor dönteni kell.

Előnyök és hátrányok

Legutóbbi felfedezéseik szerint mind a kávénak, mind a teának megvannak a maga előnyei: a koffein jótékony hatással van az Alzheimer-kór megelőzése szempontjából (tehát ez ellen kakaó-fogyasztással is felléphetünk), a kávé a cukorbetegség és a köszvény kialakulását gátolja, míg a tea kortyolgatásával a fogszuvasodást és reumát előzhetjük meg. Ez eddig jól hangzik, ám akkor már nehezebb helyzetben vagyunk, amikor a pontos adagokról szeretnénk többet megtudni. A kutatóknak erről is megvan a véleményük…

Tea - IllusztrációMár napi egy csésze friss, illatozó kávé elfogyasztásával – amely kb. 100 milligramm koffeint tartalmaz – is hatékonyan előzhetjük meg az Alzheimer-kórt és az enyhébb jellegű emlékezési zavarokat – adja hírül Jonathan d. Geiger, az amerikai észak-dakota állam-béli School of Medicine and Health intézet vezető kutatója. „A koffein meggátolja a koleszterin romboló hatását” – magyarázza Geiger – „az úgynevezett vér-agy-sorompó ugyanis megakadályozza, hogy a vérrel ártalmas kórokozók jussanak agyunkba”. A koleszterin ártó hatása erre a sorompóra is kiterjed, ám a koffein mindezt meggátolhatja. Számos tanulmány értekezik arról, hogy megfelelő mennyiségű koffein fogyasztásával nem csak az enyhébb emlékezési zavarokat akadályozhatjuk meg, hanem bizonyos esetekben az Alzheimer-kórt is elkerülhetjük.

Aki az erőteljesebb ízvilágú kávéval szemben inkább az ízlelőbimbóinkkal gyengédebben bánó fekete teát választja, a hatást illetően nem téved nagyot. Egy csésze fekete tea kb. 50 milligramm koffeint tartalmaz, így napi két csészényi forró teával már tettünk valamit a feledékenység ellen. Míg korábban a tudósok is másféle hatóanyagot feltételeztek, „mára száz százalékosan bebizonyosodott, hogy a tea esetében is a kávénál megismert koffeinnel van dolgunk” – mondja Wolfgang Schwack, a Hehenheimi Egyetem Élelmiszervegyészeti Intézetének munkatársa. Meglepő módon ugyanaz a koffein a teában teljesen másképpen hat, mint a kávé esetében. Mindez azzal magyarázható, hogy a teafűben kevesebb koffein rejlik, mint a kávébabban, valamint a hatóanyag cserzőanyaghoz kötődik, így a koffeint szervezetünk nem tudja teljes mértékben felvenni.

Az élénkítő hatás ennek következtében később és enyhébben jelentkezik, ám ami nagyon lényeges: tovább tart. Döntő fontosságú, hogy a teafű mennyi ideig ázott a vízben. Rövid idő esetén kevesebb mennyiségű cserzőanyag oldódik fel, így a koffeint jobban érvényesülhet, s a tea jóval élénkítőbben hat. A köztudatban általánosan élő tévhittel ellentétben minél tovább áztatjuk a teafüvet, a felszabaduló egyre több cserzőanyaggal egyenesen arányosan „csillapodik le” a tea, s elveszti felpörgető tulajdonságát. „Az élénkítő effektus a kávé esetében már pár perccel a fogyasztás után is tapasztalható” – mondja Schwack – „ a kávéból ugyanis hamarabb a véráramba kerül a koffeint, amely adrenalint szabadít fel. A gyors és erős hatás ugyanakkor nem tart sokáig.”

Melyik az egészségesebb?

Ha valamelyik élénkítő hatású ital mellett kell letenni a voksot, Manuela Marin, táplálkozási tanácsadó véleménye szerint nem dönthetünk csak az egyik, vagy kizárólag a másik mellett: „mind a tea, mind a kávé fogyasztásakor a legfontosabb a mértékletesség. Két csészényi reggel, majd egy csészényi délután nem jelent kockázatot az egészségre nézve” – mondja Marin. Ugyanakkor mindenkit óva int attól, hogy szomját koffeintartalmú italokkal próbálja meg csillapítani. Ezek ugyanis „ártalmasak lehetnek a szervezet vízháztartására nézve” – hangsúlyozza a szakértő.

A tea emellett a fogak számára is elsőrangú „adalék”, mivel fluoridot is tartalmaz, amely a fogzománc épségére hat jótékonyan. Ha ez nem lenne elég, a fekete tea olyan anyagokat is rejt, amelyek a daganatos megbetegedések kialakulását gátolják, és emellett vérkeringésünk épségére is pozitívan hatnak. Nem árt ugyanakkor odafigyelni: a jó hatást már egy kevés tej hozzáadásával is lenullázhatjuk; ajánlatos tehát „körítés nélkül” fogyasztani. Ezzel ellentétben a kávézóknak nem kell a hozzáöntött tejből gondot csinálniuk, a semlegesítő hatás nem jelentkezik. A kávébabban található antioxidánsok jelentősen csökkentik a köszvény kialakulásának kockázatát függetlenül attól, hogy tejjel vagy anélkül isszuk. Egyes tanulmányok szerint napi több mint hat csésze kávé fogyasztásával közel 60 százalékkal bizonyult kevesebbnek a rizikó. Ettől azonban nem ajánlott többet inni: a nagy-britanniai Durham Egyetem egyik kutatója, Simon Johns szerint sűrűbben szenvednek hallucinációktól azok, akik naponta több mint hét csésze kávét vesznek magunkhoz.

A fekete leves fogyasztásáról még a gyomorpanaszokkal küzdőknek sem kell feltétlenül lemondaniuk. Stefan Richter kávépörkölő mester tapasztalata szerint óriási tévedés az az általánosan elterjedt hit, amely szerint az enyhébben pörkölt kávé kevésbé bántja a gyomrot. „Minél tovább pörköljük alacsony hőfokon a kávészemeket, annál több savas anyag távozik, s ezek a felelősek a gyomor nyálkahártyájának irritálásáért.”

- welt.de -

Kapcsolódó cikkek:

Egészséges fogyás télen - gyógyteával
Teával az influenza ellen?
Teát csakis édesítés nélkül?
A kávé véd az emlőrákkal szemben?
Kávéfogyasztással megelőzhető a cukorbetegség




A cikk értékeléséhez jelentkezz be!

KOMMENTEK
Ebben a kategóriában még nem született bejegyzés
Új hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be!



Kapcsolat    |    Adatvédelmi információk    |    Felhasználási feltételek    |    GYIK    |    RSS hírcsatorna
©   2008   www.fokuszbanano.hu   Minden Jog fenntartva!